מערך האוטובוסים בישראל, עם כל הכבוד לרפורמה של השנים האחרונות, רחוק מלהיות מושלם. הסיפורים על זמני המתנה ארוכים, אוטובוסים שאינם עומדים בזמנים או צפיפות רבתי מועלים לאוויר העולם לא פעם, ומעלים את קרנה של אלטרנטיבה אחרת – שימוש בכל אותן מוניות שירות. מהם המאפיינים שלהן? ואילו יתרונות הן מציעות?
על מוניות השירות
מוניות שירות, למעשה, מהוות שילוב בין מונית לבין אוטובוס. הן פועלות לרוב במסלולים קבועים, הדומים או חופפים לאלה של האוטובוסים, אם כי מידה מסוימת של גמישות בהחלט אפשרית (למשל, הורדת נוסעים בתחנה שאינה קבועה, או אפילו בביתם של אלה שמזלם שפר עליהם במיוחד). מחירי הנסיעה דומים מאד לאלה של האוטובוסים, כלומר, ניתנים במחיר שווה לכל נפש. ההבדל העיקרי הוא שמרבית מוניות השירות יתחילו את נסיעתן רק כאשר יש בתוכן מספר מינימלי של אנשים: מצד שני, כמעט תמיד מדובר בהמתנה קצרה במיוחד, אם בכלל.
ביחס לנסיעה מסורתית באוטובוסים, מוניות שירות כוללות בתוכן מספר מעלות עיקריות. ראשית, ויש שיגידו שאף מעל הכול, התדירות שלהן נוטה להיות גבוהה במיוחד, ובדרך כלל יותר מאשר קווי האוטובוס. הנסיעה עצמה נחשבת לנוחה במידה משמעותית, כשמספר הנוסעים המצומצם מביא למינימום עצירות, ועקב כך לגמיעת מרחק הנסיעה תוך פרק זמן קצר הרבה יותר.
הדרך למציאת המונית האידיאלית
אז איך בדיוק מוצאים מוניות שירות? התשובה הפשוטה היא שבעידן האינטרנט, ניתן לעשות זאת בתוך דקות. אפשר לברר על חברות מוניות הפועלות בעיר נתונה, ולראות מהם המסלולים הספציפיים שהיא מציעה: כל חברת מוניות כוללת מוקד שירות, הזמין סביב השעון ומספק מענה לכל שאלה, באשר היא. נקודת המוצא היא שבכל עיר ניתן למצוא כמות מרשימה של קווי שירות, שיכולים להגיע למרבית הנקודות המרכזיות בה, ולעיתים בשעות בהן התחבורה הציבורית ה"סטנדרטית" אינה פעילה כלל וכלל.
בין החברות המציעות שירות מהסוג הזה, תופסת מקום של כבוד חברת הדקה ה-99, לה סל רחב במיוחד של שירותי מוניות. החברה מתמקדת באזורים ירושלים, תל אביב, נתניה ואחרים, ומציעה מחירים אטרקטיביים בכל קנה מידה. החברה פועלת ברישיון מלא מטעמו של משרד התחבורה, והיא נעזרת בנהגים מנוסים ומקצועיים, אשר נסיעתם מנוהלת באמצעות מערך בקרה מוקפד.
בישראל הנוכחית, לא מעט אנשים מבינים עד כמה קשה, ולעיתים בלתי אפשרי, להחזיק רכב. ההתבססות, לכן, הופכת להיות באופן כמעט בלעדי על התחבורה הציבורית לסוגיה. הבעיה היא שמערך האוטובוסים בישראל רחוק מלהיות יעיל, ומחירי הנסיעה ברכבת גבוהים במיוחד. אחד הפתרונות היעילים ביותר, בתנאים אלה, הוא התבססות על מוניות שירות.
המאפיינים העיקריים של מוניות שירות
מונית שירות, מעצם היותה כזו, היא מונית גדולה יחסית, שפועלת, בדומה לאוטובוס, במסלולים קבועים, במידה זו או אחרת. עם זאת, בניגוד לאוטובוסים בהחלט קיימת כאן מידה של גמישות, שעה שחלק מהמוניות עשויות לעצור גם בנקודות הנמצאות מחוץ למסלול הבסיסי שלהן.
כבר מעצם ההגדרה הזו, ניתן ללמוד על מספר מעלות המאפיינות את מוניות השירות. הנסיעה בהן, אם תשאלו את מרבית האנשים, נוחה פי כמה ביחס לאוטובוסים, ולו עקב מספר הנוסעים המצומצם, או קצב הנסיעה הגבוה כתוצאה מכך. תדירות מוניות השירות נוטה להיות גבוהה ביחס לזו של האוטובוסים, כאשר הן בהחלט עשויות להציע את שירותיהן בזמנים בהם מערך האוטובוסים או הרכבות אינו פעיל כלל וכלל.
מגוון רחב של אפשרויות
מוניות שירות מיועדות להציע חלופה יעילה לאמצעי תחבורה ציבורית אחרית, ולספק מענה מקיף עבור אלה שאין באמתחתם רכב. זו גם הסיבה בגינה בכל עיר גדולה בישראל ניתן למצוא שורה ארוכה של קווי שירות, אשר נסיעה בהם נעשית בתעריף דומה מאד לזה של האוטובוסים, ונמוך מאשר מוניות ספיישל . יצירת קשר עם חברות מוניות בעיר האמורה תאפשר ללמוד על מגוון הקווים שהיא מתפעלת, כמו גם נתונים חשובים דוגמת תדירות הנסיעה, תחנות מרכזיות לאורך הדרך, תעריפי נסיעה ספציפית (על פי המרחק וזמן הנסיעה) וכיוצא בזה.
אחת החברות המרכזיות הפועלות בתחום זה בישראל עונה לשם מוניות 999, והיא מציעה שורה ארוכה של שירותי מוניות משלימים: מוניות ספיישל (כולל הסעות לנמל התעופה בן גוריון), שירותי מוניות VIP, שירותי משלוחים, איסוף ופיזור עובדים וכן הלאה. התעריפים שלה נחשבים לנוחים בעשרות אחוזים ביחס לחברות אחרות הפועלות בתחום, כאשר הנהגים המנוסים, והבקרה המקיפה על נסיעותיהם, מבטיחה שהכול ייעשה על פי הספר.